Poszukujesz pracowników do swojej firmy, lecz póki co zgłosiło się niewiele osób? A może potencjalni kandydaci w ogóle nie posiadają kompetencji, aby pracować na danym stanowisku? Sprawdź wskazówki, jak znaleźć dobrego pracownika, dzięki którym zwiększysz skuteczność swoich działań.
Jak szukać pracowników?
Najpopularniejszym sposobem szukania pracowników jest umieszczanie ogłoszeń w różnych serwisach, zarówno lokalnych, jak i specjalistycznych. Stworzenie takiej oferty nie jest trudnym czy czasochłonnym zajęciem (chociaż warto umieścić najważniejsze informacje, m.in. o rodzaju umowy oraz wysokości wynagrodzenia), a jej skuteczność może być całkiem spora.
Zdarzają się jednak sytuacje, gdy to zawodzi. Najczęściej ma to miejsce wtedy, gdy poszukujesz specjalistów z określonej dziedziny, którzy spełniają ściśle określone wymagania lub, gdy chcesz znaleźć kogoś na wysokie, odpowiedzialne stanowisko. Zazwyczaj zgłaszają się wtedy osoby o nieodpowiednich kompetencjach (co dla osoby rekrutującej jest po prostu stratą cennego czasu) lub… nie przychodzi nikt.
Gdzie szukać pracowników, gdy ta metoda zawodzi? Możliwości jest kilka:
- skorzystanie z usług firm profesjonalnie zajmujących się rekrutacją, jak nasza firma;
- polecenia i sieci kontaktów;
- poszukiwanie na specjalistycznych grupach.
Agencja rekrutacyjna
Coraz więcej pracodawców korzysta z usług firm doradczych, profesjonalnych agencji rekrutacyjnych, ponieważ jest to dla nich oszczędność czasu pod wieloma kątami. Jak to działa?
Wyszkoleni rekruterzy zaczynają od… Ciebie, a właściwie od Twojej firmy. Sprawdzają jej kulturę organizacyjną, cele, a także dokładnie przyglądają się stanowisku, które jest do obsadzenia. Dzięki temu wiedzą, kogo szukać i na tym polega drugi etap ich pracy. Docierają do specjalistów, zapraszają ich na rozmowę. Co istotne, to agencja przeprowadza całą rekrutację, łącznie z wywiadem i sprawdzaniem kompetencji, przedstawiając Ci na końcu idealnego pracownika.
To oszczędność nie tylko czasu, ale i nerwów, zwłaszcza w przedsiębiorstwach, które nie posiadają osobnego działu HR, a rekrutacją zajmuje się sam właściciel lub kierownik działu.
Uruchomienie sieci kontaktów, polecenia
Gdzie znaleźć pracownika? W swoim najbliższym otoczeniu. Lub w prawie najbliższym, ponieważ drugi sposób polega na uruchomieniu sieci kontaktów. Możesz porozmawiać ze swoimi aktualnymi pracownikami, rodziną lub znajomymi (liczą się zarówno kontakty prywatne, jak i zawodowe). W praktyce często właśnie tak rekrutowani są najbardziej cenni pracownicy. Warto tutaj zwrócić uwagę na aspekt psychologiczny – osoba, którą prosisz o pomoc w znalezieniu kandydata na dane stanowisko, nie chce sama wyjść w niekorzystnym świetle, więc nie poleca znajomych, za których nie może ręczyć.
Media społecznościowe
Już od dłuższego czasu media społecznościowe są doskonałym miejscem do szukania pracowników. Informacje o rekrutacji możesz umieścić na swoim profilu, ale to oczywiście za mało. Poszukaj specjalistycznych grup i tam zamieść ogłoszenie. Nawet jeśli wśród członków nie ma zainteresowanych kandydatów, często wspominają oni o swoich znajomych.
Ma to jeszcze jedną, dodatkową zaletę. Możesz szybko sprawdzić osoby, które zgłaszają się, zobaczyć ich aktywność na grupie i na tej podstawie wstępnie ocenić wiedzę oraz zaangażowanie w rozwiązywanie problemów.