W dynamicznie rozwijającym się świecie biznesu znalezienie idealnego pracownika bywa jak szukanie igły w stogu siana. Firmy, aby zyskać przewagę konkurencyjną, coraz częściej korzystają z pomocy specjalistów z dziedziny human resources. Jednym z najbardziej docenianych jest tak zwany łowca głów. W DPM poszukiwaniem talentów zajmuje się doświadczony zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem. Ich indywidualne podejście do każdego przypadku i dogłębna analiza potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa sprawiają, że pozyskiwanie nowych, wykwalifikowanych pracowników staje się łatwiejsze. Co robi headhunter i na czym polega jego praca?

Spis treści

Headhunter – kto to jest?

Co znaczy „headhunter”? To ekspert w dziedzinie rekrutacji, nazywany też łowcą głów, talentów lub konsultantem Executive Search. Działa na zlecenie firm w celu znalezienia i pozyskania najlepszych kandydatów na stanowiska – najczęściej wysokie i kluczowe, np. menedżerskie, kierownicze lub specjalistyczne, wymagające ściśle określonych kwalifikacji.

Na czym polega headhunting? 

W odróżnieniu od tradycyjnej rekrutacji, ten proces jest metodą proaktywną. Co to znaczy? Headhunting opiera się na docieraniu do kandydatów pasywnych, czyli osób, które są już zatrudnione w innym miejscu i niekoniecznie rozważają zmianę, ale mogą być otwarte na atrakcyjne propozycje. To precyzyjnie zaplanowana strategia, która wykracza daleko poza przeglądanie CV.

Zadania łowcy talentów

Mogłoby się wydawać, że praca headhuntera opiera się jedynie na “polowaniu” na obiecujące talenty i składaniu im kuszących propozycji lepszej pracy, możliwości rozwoju lub świetlanej przyszłości. W praktyce jego obowiązki okazują się o wiele bardziej wymagające, a znalezienie i pozyskanie najlepszego pracownika na dane stanowisko jest złożoną, wymagającą wielu przygotowań akcją. Do zadań łowcy talentów należy:

  • Dogłębna analiza potrzeb klienta – headhunter musi nie tylko zrozumieć formalne wymagania stanowiska, ale także cele strategiczne firmy i dynamikę zespołu, do którego miałby trafić potencjalny nowy pracownik.
  • Strategiczne mapowanie rynku – aktywne i dogłębne badanie rynku i identyfikacja firm (często konkurencyjnych), w których pracować mogą osoby o pożądanych kompetencjach.
  • Identyfikacja i sourcing – tworzenie listy potencjalnych kandydatów na podstawie analizy rynku, własnej sieci kontaktów, baz danych, mediów społecznościowych i bezpośrednich poleceń.
  • Direct search (nawiązywanie bezpośredniego kontaktu) – dyskretne dotarcie do wybranych osób, aby przedstawić im nowe możliwości zawodowe i wzbudzić ich zainteresowanie, nawet jeżeli w tym momencie nie szukają aktywnie pracy.
  • Wnikliwa ocena i weryfikacja kompetencji – aby zawęzić poszukiwania do najlepiej dopasowanych do firmy jednostek, headhunter musi przeprowadzić wywiady behawioralne i kompetencyjne, pozwalające na weryfikację doświadczenia, umiejętności i osiągnięć kandydatów. Sprawdzane są także referencje.
  • Prezentacja najlepszych kandydatów – po wyselekcjonowaniu kilku najlepszych potencjalnych pracowników, należy uzasadnić swój wybór i opowiedzieć, kto to jest i jakie korzyści przyniesie firmie. Headhunter przygotowuje prezentację 3-5 osób, która obejmuje szczegółowe raporty i obiektywne rekomendacje. 
  • Koordynacja procesu rekrutacyjnego – uczestnictwo w spotkaniach między kandydatem a firmą, zbieranie feedbacku od obu stron i zapewnienie płynnej komunikacji między nimi na każdym etapie.
  • Wsparcie w negocjacjach i finalizacji oferty – obie strony powinny dojść do satysfakcjonującego porozumienia w kwestii warunków zatrudnienia, co znaczy, że headhunter pełni także rolę mediatora i doradcy przy negocjacjach. 
  • Follow-up po zatrudnieniu – ostatnim z zadań łowcy głów jest utrzymanie kontaktu zarówno z firmą, jak i zatrudnionym, aby upewnić się, że proces wdrożenia przebiegł pomyślnie.

Czy warto skorzystać z usług headhuntera?

Kluczem do podjęcia właściwej decyzji w sprawie tej formy rekrutacji jest zrozumienie, co to znaczy headhunting: strategiczne partnerstwo w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Standardowy proces rekrutacyjny, oparty na ogłoszeniach o pracę, przyciąga głównie aktywnych kandydatów, a pomija tych, którzy w tym momencie nie rozglądają się za zmianą, chociaż mogą okazać się najbardziej wartościowi. Istotna jest więc wiedza, co robi headhunter: proaktywnie penetruje rynek, nawiązuje relacje i przekonuje najlepsze jednostki do rozważenia nowej oferty. Aby mieć pewność, że na kluczowe stanowisko zostanie zatrudniona odpowiednia osoba, zatrudnienie łowcy talentów to nie tylko wydatek, lecz dobra inwestycja w kapitał ludzki i sukces organizacji. Skorzystanie z usług DPM w zakresie Executive Search to gwarancja znalezienia odpowiednich kandydatów na strategiczne role w Twojej firmie.