Szukasz managera? Headhunter znajdzie szybciej i lepiej

Szukasz managera? Headhunter znajdzie szybciej i lepiej

Rekrutacja menedżerów to zwykle skomplikowany i czasochłonny proces, składający się z kilku etapów, który… nie gwarantuje powodzenia już za pierwszym razem. Dlatego coraz więcej firm, które chcą zwiększyć skuteczność tych działań, decyduje się na skorzystanie z usług headhuntera. Na czym polega jego praca i w jaki sposób może Ci pomóc? Podpowiadamy.

Na czym polega headhunting?

Headhunter, inaczej „łowca głów”, to osoba specjalizująca się w pozyskiwaniu wysoko wykwalifikowanych pracowników. Przy czym jego poszukiwania bardzo rzadko sprowadzają się do publikacji ogłoszeń i weryfikowania CV. Headhunter, korzystając ze swojej sieci kontaktów lub analizując informacje biznesowe dostępne w branżowych serwisach społecznościowych, wynajduje osoby odpowiednie na dane stanowisko, które… wcale nie szukają aktywnie pracy. Jego zadaniem jest przekonanie specjalistów do wzięcia udziału w rekrutacji w konkurencyjnej firmie.

Tak najczęściej przeprowadzana jest rekrutacja managera, kierownika czy dyrektora.

Jak działa headhunter?

Headhunter może oferować swoje usługi zarówno jako freelancer, jak i pracownik agencji doradztwa personalnego. Druga opcja generuje o wiele więcej możliwości, ponieważ agencje dysponują większymi zasobami, a także kontaktami, dzięki czemu wykonywane przez nie usługi mogą być bardziej skuteczne.

A jak działa headhunter? To, od czego zaczyna, to dokładny research potrzeb firmy. Analizuje jej profil, cele, a także charakter danego stanowiska. Tworzy profil idealnego kandydata, aby móc dopasować swoje poszukiwania do realnych wymagań pracodawcy.

Mając wszystkie najważniejsze informacje, przystępuje do pracy, swoimi poszukiwaniami obejmując kandydatów aktywnych oraz pasywnych. Oprócz sprawdzania ofert przysyłanych w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę sprawdza swoje kontakty oraz studiuje profile osób w takich serwisach jak LinkedIn, pisząc bezpośrednio do znalezionych ekspertów.

W przypadku stanowisk kierowniczych, managerskich, często najbardziej pożądani są właśnie kandydaci pasywni, pracujący obecnie u konkurencji. Wtedy dodatkowym zadaniem headhuntera jest zabieganie o ich uwagę, sprawienie, aby poczuli się wyjątkowo i tym samym byli bardziej skłonni do wzięcia udziału w proponowanej rekrutacji.

Pracownicy agencji doradczych, oprócz usług z zakresu executive search, mogą także oferować wsparcie w trakcie końcowych rozmów kwalifikacyjnych.

Zalety i wady headhuntingu

Największą zaletą skorzystania z usług headhuntera jest oszczędność czasu, a także zwiększenie skuteczności rekrutacji. Na rozmowę z pracodawcą zgłaszani są wyłącznie ci kandydaci, którzy spełniają określone wymogi, nie trzeba więc zajmować się żmudnym przesiewaniem CV i weryfikacją znajdujących się w życiorysie informacji.

Ponadto headhunting znacznie rozszerza pole poszukiwań, nie ograniczając się wyłącznie do aktywnych kandydatów. Można dotrzeć do osób o wysokich kompetencjach, które aktualnie zdobywają doświadczenie w innych firmach i są przez to niezwykle cenni.

A czy są wady korzystania z takich usług? To właściwie wyłącznie wyższy koszt rekrutacji. Warto jednak spojrzeć na to jak na inwestycję, która szybko się zwróci.

Jeśli szukasz dobrego managera, zajrzyj do naszego artykułu: Jak rekrutować managerów?