Coraz więcej firm podczas redukcji etatów stosuje outplacement, który pomaga pracownikom znaleźć nowe, atrakcyjne stanowisko pracy. Po co pracodawcy się w to angażują? I jakie działania mogą wspierać proces zwolnień w firmie? Sprawdzamy.

Outplacement – co to?

Outplacement, inaczej zwolnienia monitorowanie, to działania mające na celu aktywizację zawodową osób, z którymi pracodawca rozwiązał lub planuje rozwiązać umowę. W praktyce jest to program obejmujący szereg różnych czynności, dzięki którym cały proces przeprowadzany jest łagodnie, zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.

Outplacement – działania w zakresie pomocy dla zwalnianych

Aby w pełni zrozumieć ideę zwolnień monitorowanych, najlepiej zapoznać się ze sposobem ich przeprowadzania. Outplacement skupia się na 4 obszarach:

  • szkolenia;
  • pomoc w znalezieniu adekwatnych ofert pracy;
  • doradztwo psychologiczne;
  • doradztwo zawodowe.

W ramach tych działań pracownik dowiaduje się, jak poruszać się po rynku pracy, a także jak stworzyć atrakcyjne CV oraz profil w biznesowych mediach społecznościowych typu LinkedIn, co zwiększa skuteczność w znalezieniu nowego zatrudnienia. Może liczyć na pomoc ze strony specjalistów, także w zakresie przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej. Oprócz tego zapewniane jest wsparcie psychologiczne, co pozwala zredukować stres związany ze zmianami, a także nabrać pewności siebie.

Działania outplacementowe zwykle podejmuje się w stosunku do osób, które są aktualnie na wypowiedzeniu lub co do których wiadomo, że będą zwalniane w najbliższym czasie. Nie oznacza to jednak, że pomocy nie można zaoferować już po zakończeniu stosunku pracy.

Outplacement może mieć charakter indywidualny (bierze pod uwagę konkretne potrzeby jednego pracownika) oraz grupowy. Ponadto może być przeprowadzany w sposób wewnętrzny, przez odpowiednio wykwalifikowany dział HR lub zewnętrzny – wtedy wsparcia udzielają agencje doradztwa personalnego. Ta druga opcja jest chętnie wybierana zarówno przez duże przedsiębiorstwa, jak i małe, kilkuosobowe firmy.

Wsparcie outplacementowe – korzyść nie tylko dla pracownika, ale i dla firmy

Zwolnienia monitorowane to proces, który odpowiednio przygotowany, zapewnia wiele korzyści nie tylko dla pracownika, ale także dla pracodawcy.

Dzięki programom szkoleniowym personel może zorientować się, jak obecnie wygląda rynek pracy, a także dostosować się do niego. Dowiaduje się, jakie umiejętności są najbardziej pożądane i ma czas, aby zacząć zdobywać nowe kompetencje, ucząc się przy okazji technik autoprezentacji. Pomoc doświadczonych psychologów nie tylko obniża stres spowodowany zwolnieniem, ale pozwala też dostrzec w tym nowe możliwości. To wszystko prowadzi nie tylko do znalezienia nowej pracy, ale też do poszerzenia swoich perspektyw.

Natomiast dla samej firmy to inwestycja, która się opłaca. Zapewnienie wsparcia zwalnianym pracownikom znacząco poprawia morale wśród członków zespołu, którzy pozostają (nie boją się kolejnych redukcji etatów), a także zapobiega powstawaniu wewnętrznych konfliktów. Ponadto dzięki temu przedsiębiorstwo poprawia swój wizerunek, jest postrzegane jako odpowiedzialne społecznie. Dodatkowo, zwłaszcza w dużych korporacjach, unika się w ten sposób ewentualnych pozwów ze strony pracowników.