Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na outsourcing rekrutacyjny. To oszczędność nie tylko czasu, ale i pieniędzy – nie trzeba tworzyć własnego działu HR, czy zatrudniać lub szkolić osób, które będą odpowiedzialne za cały proces. Jednocześnie taka rekrutacja jest skuteczniejsza. Tylko warto wcześniej wiedzieć, jak przebiega współpraca z agencją doradztwa personalnego oraz jakie są sposoby na to, aby usprawnić komunikację.

Agencja zatrudnienia – czym się zajmuje?

Głównym zadaniem agencji rekrutacyjnej jest poszukiwanie odpowiednich kandydatów na dane stanowisko. Czyli, uproszczając, zamiast zajmować się tym samodzielnie lub delegować to osobie pracującej w Twojej firmie, zlecasz cały proces na zewnątrz w ramach outsourcingu.

Ma to wiele korzyści. Oszczędzasz czas, a także przyśpieszasz oraz zwiększasz skuteczność rekrutacji. Jednocześnie agencja nie prowadzi wyłącznie biernych działań, polegających na przygotowaniu i publikowaniu ogłoszenia o pracę. Pracujący w niej headhunterzy, korzystając z własnej sieci kontaktów oraz serwisów biznesowych, samodzielnie wynajdują specjalistów zajmujących podobne stanowiska i kontaktują się z nimi celem zaproponowania wcięcia udziału w rekrutacji.

Dzięki temu otrzymujesz tylko te kandydatury, które spełniają wymagania, a także możesz liczyć na wsparcie oraz doradztwo na każdym etapie, łącznie z rozmową kwalifikacyjną. A skoro o tym mowa, to warto wiedzieć, że usługi proponowane przez agencje doradztwa personalnego to m.in.:

  • rekrutacja (przygotowanie opisu stanowiska pracy, zamieszczanie ogłoszeń oraz executive search, selekcja kandydatów i przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych, weryfikacja umiejętności oraz referencji);
  • headhunting;
  • doradztwo personalne, którego zadaniem jest zatrzymanie pracowników, motywowanie ich do dalszej współpracy;
  • organizacja szkoleń umożliwiających rozwój zawodowy.

Jak wybrać agencję rekrutacyjną?

Wybierając agencję rekrutacyjną, warto kierować się przede wszystkim jej zakresem działań oraz doświadczeniem. Im bardziej kompleksowa oferta, tym więcej korzyści można wyciągnąć z takiej współpracy. Ważne jest, czy doradcy przeprowadzają rekrutacje specjalistyczne z Twojej branży, a także czy mogą zajmować się tym długoterminowo, tj. całkowicie zastąpić dział HR i przejąć rekrutację wewnętrzną.

Jako iż jedną z głównych zalet skorzystania z takich usług jest pomoc headhunterów, liczy się doświadczenie na rynku. Nie musi być wieloletnie, lepiej jednak uważać na nowopowstające firmy, które nie mają jeszcze rozbudowanej sieci kontaktów.

Współpraca z doradcami ds. rekrutacji krok po kroku

Jeśli zdecydujesz się skorzystać z usług agencji rekrutacyjnej, to współpraca będzie przebiegać mniej więcej w podobny sposób. Najpierw doradca przeprowadzi analizę Twojej firmy oraz jej potrzeb, dzięki czemu będzie lepiej wiedzieć, kogo poszukujesz. Następnie przygotuje opis stanowiska pracy i na tej podstawie stworzy ogłoszenie oraz przekaże headhunterom wymagania. Następnie zajmie się sprawdzaniem CV, wstępną selekcją kandydatów oraz organizacją i przeprowadzeniem rozmów. Jeśli sytuacja tego wymaga, może zaplanować rekrutację kilkuetapową, obejmującą testy kompetencji oraz psychometryczne. Na koniec rekruter przedstawi najlepszych kandydatów.

Co jest ważne z Twojej strony, aby taka współpraca dobrze przebiegała? Przede wszystkim warto sprecyzować, jakie dokładnie obowiązki obejmuje dane stanowisko i w związku tym, jakie kwalifikacje są potrzebne. Przy okazji warto zastanowić się, jakie benefity oferujesz kandydatom, ponieważ to zwiększa atrakcyjność ogłoszeń. Ponadto, jeśli na jakimkolwiek etapie masz zastrzeżenia co do profilu wyszukiwanych osób, należy to zgłaszać. Dzięki temu agencja może zweryfikować podstawowe założenia i dostosować je do bieżących realiów.